Resan mot en bättre sving, del 3

erik

Ett gympass ingår i träningen och Erik Blomqvist visar hur rörelserna går till.

Blir man bättre i golf av att balansera på ett ben när man borstar tänderna?
F-n tro´t sa rellingen, vi får se om några veckor. Men en sak är säker; tandhygienen blir inte bättre… Prova själv!
Tandborstarövningen är en av läxorna till nästa gång i den sju veckor långa kursen på golfarenan i Ringenäs som Bloggen deltar i, i akt och mening att förbättra svingen och som bonus få upp hastigheten på klubbhuvudet.
Övningen går förstås ut på att öva upp balansen, som är själva grundbulten i Erik Blomqvists teori om hur man bäst – och skonsammast för kroppen – skickar iväg en golfboll.
Vi arbetar oss så sakteliga uppåt i kroppen, från fot och knä till nu senast höft och bäcken, kroppens mittpunkt som måste jobba på rätt sätt. Eller helst inte alls, för det är runt denna mittpunkt kroppen skall rotera. Mittpunkten är stormens öga så att säga.
Det blev en för Bloggen helt ny rörelse, som till en början förstås kändes väldigt konstig, men där man efterhand så smått började fatta varifrån kraften i slagen kommer.
När allt hamnade någorlunda rätt var det en väldigt skön känsla kan meddelas, om än inte helt enkel att upprepa. Man fick i alla fall ett hopp, såg ett ljus i tunneln.

För att inte helt snöa in helt på driving rangen med dess förlåtande mattor har Bloggen inte kunnat hålla sig ifrån ett par ronder i ”skarpt läge”, men det har inte varit några roliga historier att skriva hem om, massor av slag sämre än den normala standarden. ”Helt enligt planen, det här får ta sin tid” säger lärare Blomqvist och så är det förstås.
De korta järnen fungerar något så när, men ju längre skaft, desto sämre resultat. Drivern talar vi med andra ord tyst om… Det går till och med att sätta sig in i hur Robert Karlsson kände det för några år sedan när han ”frös” över bollen och inte förmådde sig själv dra tillbaka klubban. Det är för många tankar i skallen helt enkelt och det är ju allom bekant att max en svingtanke är vad de flesta klarar av. Det optimala är ingen alls, allt skall bara ske, men det känns låååångt dit.
Det är således bräcklig is Bloggen beträder, men å andra sidan finns inte så mycket att förlora om man skall vara helt uppriktig.
Inte i närheten av, t ex, Padraig Harrington, som vann tre Majors på något år, men var ändå inte nöjd utan gjorde en svingförändring som gjort att han nu inte ens alltid får vara med i de stora tävlingarna. Eller Martin Kaymer, som var världsetta när han började mixtra och nu återfinns i den grå massan. I de fallen kan man tala om risktagande.
Men Bloggen övar vidare och hoppas rörelsen sätter sig. En viss optimism börjar i alla fall spira efter lektion tre även om jag misstänker att den stela kroppen med noll balans kommer att bli ett – möjligen oöverstigligt – hinder. Det gäller att kämpa med tandborsten.
Fortsättning följer.

I sammanhanget passar det med ett citat – som är för bra för att översätta – från legendaren Bobby Jones (Augusta):
”Golf is the closest game to the game we call life. You get bad breaks from good shots, you get good breaks from bad shots – but you have to play the ball where it lies.”
Bländande är bara förnamnet.

Under en träningssejour på arenan stötte Bloggen på Fredrik Andersson Hed, som det varit tyst om ett tag, vilket visade sig bero på att han fortfarande har ont i en axel och har inte kunnat slå en boll på fem veckor.
Hans tanke var att ta en cortison-spruta och hoppas på en plats i Kina den här veckan, men det gick uppenbarligen inte, utan comebacken sker sannolikt i stället på Madeira om två veckor.

2 kommentarer om “Resan mot en bättre sving, del 3

  1. Har mitt tredje pass imorgon men efter att jag läste bloggen började jag öva på att stå på ett ben vid tandborstning. Håller med om att kvaliteten påverkas negativt. I vart fall ett tag till. När man blir äldre är det viktigt att träna fotens alla små muskler då detta dessutom minskar risken för fallolyckor.
    Rullen vi låg på i pass två var också tuff. Kunde överhuvud taget inte lyfta det ena benet utan att ramla av. Finns lite att göra där.

    1. Rullen var tuff i början. Men jag kan meddela att jag efter sex gånger börjar lyckas. Ha hopp!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *