”Johan, det är jättedåligt i år”

Nu så här ett par dagar efter den tredje deltävlingen i Melodifestivalen kan man kolla tillbaka, och även se vad andra säger. Och tyckarna är många den här gången, trots att tittandet och röstandet sjunker.

Som stort mello-fan, får jag ofta stå till svars för vad som händer i tävlingen, av någon anledning. Är programmet dåligt så får jag ofta höra det, från folk som vill höra ett försvarstal av mig varje vecka. Det finns mycket som är bra med tävlingen, men vissa delar måste jag hålla med om, det är inte lika bra i år som flera andra gånger. Vad beror detta på? Jag tänkte försöka ta en titt på det nu, så släpper jag det sen, så att vi kan fokusera på tävlingen.

 

Tittarsiffrorna. De sjunker. Det gör även röstningssiffrorna, men det hör troligtvis ihop. Vad beror då detta på? Är allt dåligt i år? Nej det är det inte, hävdar jag. Men mycket är. Melodifeistivalen lockar många bandwagon-tittare. Tittar många tittar även dem. Men även om de inte tittar så ska de kommentera, så oavsett om folk bänkar sig framför tv:n på lördagar eller inte så engagerar fortfarande mellon.

 

Låtarna. Många pratar om en dålig kväll, och Expressens Anders Nunsted korar den till den sämsta delfinalen sedan konceptet inleddes. Där håller jag inte med honom. Förra året gjorde jag en liknande reflektion över de två inledande deltävlingarna, och kom då fram till att de inte innehöll mycket bra. Eller framförallt, de innehöll mycket dåligt. Den första bjöd på bottennapp av Jay-Jay Johnasson, Anna Järvinen och Michael Feiner och Caisa, medan den andra hade Felicia Olsson, Joacim Cans, Louise Hoffsten (nej, den var inte bra) och Rickard Wolff. Men visst, Nunstedts alterativ från 2007, där Anna Book och Tommy Nilsson gick vidare, var ingen jättehöjdare, men den innehöll även bra låtar från Elin Lanto, Uno & Irma och Sofia.

Eftersom lördagens tävling hade flera bra låtar av bland annat Outtrigger och Oscar Zia, samt okej låtar av State of Drama och Ace Wilder så vill jag inte säga att det var nåt fel på låtarna.
Inte heller i de två tidigare tävlingarna har låtarna varit speciellt dåliga.

 

Om vi då tar showen. Det är framförallt där som allt har gått snett i år. Jag tror att mycket hänger ihop med att Edward af Sillén inte är med i produktionen. Men det ska inte hänga på en enda person för att detta ska gå vägen, för i så fall är vi dödsdömda. Det finns bra manusförfattare, och att Anders och Nour är med borde borga för att det ska bli roligt. Men det blir det inte.

Tittarna har vant sig vid att ha smarta, roliga och bra shownummer, liksom mellansnack och smålustigheter. Och förutom de gånger som man har snott sketcher rakt av från Neil Patrick Harris (”Inte bara bögarnas fest” var en ripoff av ”Just not for gays anymore”) så är fansen vana vid skämt som skojar om allting, om musik, med och mot stereotyper av tävlingen, och mellon i sig.

Men det känns som att de som skrivit årets show inte själva har kollat på tävlingen förut, och därför inte vet vad tittarna väntar sig. Vi vill se smartare skämt än att programledarna byter kläder med varandra eller att Björn Gustafsson tar Nour på brösten. Det är för banalt. Ge oss nånting bättre! Vi är tänkande varelser, även om mellohatarna ibland påstår att vi inte är det.

nour och anders

Humor á la 2014, enligt SVT. Bild: Adam Ihse/TT

 

Så ja, nu har jag gnällt tillräckligt. Men jag kände att jag var tvungen att ta upp alla klagomål på tävlingen som man både kan läsa om i tidningen, och som jag får höra rätt så ofta nu för tiden. Men även om mycket är sämre än förut, och inte så som man har förväntat sig, så är det här fortfarande Melodifestivalen! Och jag älskar fortfarande hela grejen, känslorna det för med sig, och att vi får höra nya grymma låtar varje vår och att kunna diskutera det med vänner, kollegor, familj och folk på nätet. Nu kör vi järnet i andra halvlek av Mellon, för det ÄR roligt. Nu kör vi! Det är ju bra trots allt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *