Nu har alla siffror kommit!

Att gräva ner sig i statistik och siffror är något som många Melodifestivalnördar likt mig själv älskar. Nu har årets siffror presenterats på Gustav Dahlanders expertblogg.

Den stora frågan i år har varit hur det nya röstningssystemet har påverkat resultatet. Nu räknas inte totala antalet röster, utan varje åldersgrupp ger poäng.

Åldersgrupperna är:

  • 3-9
  • 10-15
  • 16-29
  • 30-44
  • 45-59
  • 60-74
  • 75+

Alla åldersgrupper ger de vanliga poängen, upp till 12p, efter hur många inom åldersgruppen som har röstat.

Det är alltså bättre att ha en del röster från många än bara några röster från ett fåtal grupper.

 

Systemet fällde Rebecka.

Och svaret är: JA. Det har påverkat. I ett avgörande fall åtminstone.

Med det gamla systemet skulle Rebecka Karlsson har gått till final i tredje deltävlingen i stället för Lina Hedlund. Nu fick Lina i stället gå till final då hon hade fler poäng, men mindre antal röster. Rebecka skickades till andra chansen där hon åkte ut mot Arvingarna.

Synd om Rebecka, som hade en bra låt.

 

I deltävling fyra fick Bishara fler röster än John Lundvik, men John fick fler poäng. I finalen fick dock John både fler poäng och röster än Bishara. Men de slutade etta och tvåa i finalen, vilket är ovanligt för två bidrag från samma deltävling.

 

Först till 2 miljoner

John blev sedan också den första deltagare att få över två miljoner röster. I finalen fick han 2 211 811. Tidigare rekordet hade Frans med 1 815 697 röster 2016.

 

Ospännande andra chansen

Andra chansen sågs som spännande i tv, men det var den inte. Här delades inte poäng ut, utan istället fick varje åldersgrupp säga vilken bidrag som skulle gå vidare. I första duellen ville alla grupper hellre se Anna Bergendahl än Andreas Johnson, så hon vann med 8-0.

Mellan Nano och Vlad fick Vlad bara med sig de allra yngsta (3-9 år) så Nano fick 7-1.

Samma siffror mellan Martin Stenmarck och Lisa Ajax, men där var det i stället de äldre (60-74) som gav Martins enda poäng. 7-1 till Lisa.

Jämnast var det i fjärde duellen, både i röster och poäng. Men Arvingarna slog Rebecka med 6-2.

 

Dolly style – bara för barn

Man visste redan att många barn gillar Dolly style, men de är väl även populära i andra åldersgrupper? Nope.

Det var bara hos de allra yngsta, i åldrarna 3-9 år, som de fick 12 poäng. Hos övriga fick de aldrig mer än 6p (inte helt oväntat från 10-15 -åringarna).

Bishara gick hem hos barnen, men även i övriga åldergrupper. Samma sak med Malou Prytz.

I finalen var det bara de två yngsta grupperna av tittare som inte gav sina tolvor till John Lundvik. 10-15 gillade Bishara, men de allra yngsta gillade faktiskt Anna Bergendahl bäst i finalen.

 

 

Ojämna deltävlingar

Förutom i fallet med Rebecka Karlsson var det rätt så odramatiskt vilka som skulle placera sig var.

Deltävling 1

Wiktoria klar etta, Mohombi klar tvåa, sedan Anna, sedan Nano. Ingen var nära att ta nån annans plats. Anis & Don Demina var inte nära andar chansen.

Deltävling 2

Att Liamoo & Hanna skulle vara bäst här förvånar nog ingen. De fick också den procentuellt största segern i en deltävling.

Däremot överraskar kanske tvåan. Många blev förundrade över hur Malou kunde ta den andra finalplatsen. Det måste varit jämnt med de andra. Nej, det var det inte. Hon var en väldigt tydlig, ohotad tvåa.

Sedan fick dock Vlad och Andreas lika många poäng, men Vlad hade fler röster och räknas som trea.  Margaret var inte nära, och blev femma.

Sist hamnade Oscar Enestad, trots att Jan Malmsjö hade mindre antal röster.

Deltävling 3

Här var det som sagt jämnast. Faktum är att Rebecka inte bara var nära Lina, utan även ettan Jon Henrik Fjällgren. Detta var alltså det jämnaste programmet. Martin Stenmarck var dock tydlig fyra, och Dolly style tydlig femma.

Deltävling 4

Två jämna kamper, som dock inte påverkade final/ac. Jämnt mellan John och Bishara, jämnt mellan Lisa och Arvingarna. Dock långt ner till femman Ann-Louise Hansson (som hade hamnat sist i gamla sättet att räkna, men nu blev femma).

 

Finalen – mycket jämnare

På tre ställen i slutresultatet hamnade låtar på samma poäng. Tvåan och trean hade 107p, fyran och femman hade båda 74p och hela tre bidrag fick 64p (sexan, sjuan och åtta). I alla dessa fall avgjorde tittarrösterna (antal) vem som fick bättre placeringar.

 

Det finns alltid mycket att gotta ner sig i. Läs gärna Gustavs inlägg och kolla på statistiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *