Allt annat än långtråkigt från Down under

Nu blir det ett litet avbrott från alla långsamma, händelselösa ballader.

 

Semifinal 1

12. Kate Miller-Heidke – Zero Gravity (Australien)

Varje år måste det vara med ett opera-bidrag i Eurovision. Det är bara nån lag som säger det. Och i år har Australien tagit över stafettpinnen.

Landet har länge tittat på Eurovision utifrån, men sedan 2015 har de fått vara med och tävla. Och det har bara blivit sämre och sämre. Låten från 2015 var fantastisk, året efter rätt så bra, 2017 rätt så tråkigt. I fjol var låten bra, men fruktansvärt dålig live – och i år är det bara konstigt.

Det verkar som att de har kollat på för många konstiga bidrag genom åren och nu bestämt sig att de ska göra en mashup av allt möjligt. Det betyder inte att det blir bra.

Operalåtar kan ofta bli märkliga på Eurovision-scenen, och detta är inget undantag. Den rumänska vampyren från 2013 är ett bra annat exempel, som också har en sångare i lång och hög klänning.

 

Detta är inte bra. Det är konstigt. Men det piggar upp i det i övrigt tråkiga startfältet, så betyget blir bättre än vad det kanske förtjänar. När allt annat blir långtråkigt och tjatigt, så kan man inte beskylla Australien för det åtminstone.

Men Australien ska cred för att de går all in, även om det inte blir bra.

 

Betyg

2 stavhoppande dansare, av 5 möjliga.

 

Historik

 

Tidigare recensioner 2019:

Semifinal 1

Cypern (3), Montenegro (3), Finland (3), Polen (1), Slovenien (1), Tjeckien (3), Ungern (1), Vitryssland (2), Serbien (2), Belgien (1), Georgien (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *