Finalkoll 11: Dotter


Foto Claudio Bresciani / TT

Artist

Dotter har varit med som artist eller låtskrivare fem år i rad. 2017 var hon med och skrev Mariettes ”A million years”, 2018 tävlade hon med Cry, 2019 var hon med och skrev Lina Hedlunds ”Victoriuos” och ifjol kom hon på en snöplig andraplats med ”Bulletproof”. Dessutom var hon med som mellanakt 2019 med Måns Zelmerlöv.

Så trots att hon fortfarande känns färsk så är hon en riktig veteran i dessa sammanhang.

 

Låt

Little tot är inte lika direkt som fjolårets smash-hit. Och det är svårt att inte jämföra med förra året. Det är samma sak som med The Mamas, och precis som med dem så är årets låt sämre än fjolårets, tyvärr.

 

Fördelar

Dotter är på samma gång en modern artist som hon är Mellokompatibel. Det är både en snygg låt och en snygg show. Hon är en väldigt cool person.

 

Nackdelar

Efter att sånär ha vunnit förra året hade man hoppats på att hon skulle komma tillbaka och visa att hon förtjänar att vinna. Tyvärr blev det inte så, och trots att hon var bäst i sin deltävling så räcker hon inte ända fram till de som troligen utmanar om segern.

 

Show

Väldigt snyggt, det måste man säga. Inget att klaga på, det passar bra till låten.

 

Vem röstar på det här?

Nog en rätt så bred massa. Hon fick många fans förra året, och även om låten inte är lika bra så kommer nog många att rösta.

Jag tror även att de internationella jurygrupperna kommer att gilla detta. Det känns väldigt Eurovision.

 

Kan den vinna?

Det finns en möjlighet, men den blir mindre och mindre. Inför årets tävling var hon favorit, men efter sin deltävling har hon helt försvunnit från vinnarsnacket. Framförallt efter att Tusse veckan efter kom och levererade som han gjorde.

Jag tror på en topp 5-plancering, kanske till och med pallen, men ända fram räcker hon nog inte.

 

Men tänk om den faktiskt vinner?

Det är en låt som vi absolut inte behöver skämmas för. 99 % av Europas tittare har aldrig hört talas om Bulletproof, så man kommer inte att jämföra med den. Och då blir detta väldigt mycket bättre.

Jag tror inte på vinst i Eurovision, men en bra placering.

 

Slutsats

Detta är bra, men inte lika bra som förra året. Jag vill att Dotter ska komma tillbaka och vinna och få representera Sverige på ett ”riktigt” Eurovision, så bra är hon.

2 kommentarer om “Finalkoll 11: Dotter

  1. Hade ju varit underbart att skicka Dotter och visa att vi i Sverige har tuffa tjejer också, inte bara söta pojkar. Men kanske med en låt som är snäppet bättre, den här saknar ändå något, når inte ända fram.
    Även om det tar emot att skicka ÄNNU EN kille så måste jag erkänna att Tusse är överlägsen och jag har svårt att se någon annan vinnare. Han vore också ett roligare och mer udda inslag än typ Saade/Saucedo/Ewald som vi ju skickat de senaste hundra åren ungefär. Tusse har något helt nytt, mindre publikfriande och sexigt men ändå supersnyggt och otroligt lätt att fastna för.

    1. Dotter hade varit en klockren representant för Sverige i Eurovision – men med en bättre låt. Jag hade hellre sett henne vinna förra året än ifjol.

      Att det bara är unga killar som representerar Sverige i Eurovision är absolut lite tröttsamt. Det håller jag med om.
      Däremot är det befriande att vi tre år i rad har valt mörkhyade artister. Att vi år har valt en tidigare flykting, som dessutom utmanar klassiska könsnormerna i sitt uttryck, det är upplyftande.
      Detta gör att vi håller oss lite ifrån att det bara är den den vita, heteronormativa mannen, på ett litet sätt i alla fall.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *